7 februari 2013

Licence to Succeed

De nieuwste James Bond-film Skyfall heeft al meer dan 2,2 miljoen bezoekers. We kunnen inmiddels wel stellen dat de film een succes is. Het is zelfs de best bezochte film in Nederland sinds de millenniumwisseling. Maar waarom willen we agent 007 zo graag zien drinken van zijn Heineken in plaats van zien nippen van zijn Martini?

Door Daisy Schalkens



Volgens Ben van den Broek, verzamelaar en vertegenwoordiger van 007 Magazine, heeft Skyfall een deel van zijn succes te danken aan de hype die ontstond voordat de film in première ging. Door de media worden telkens tipjes van de sluier opgelicht. Hierdoor wordt iedereen nieuwsgierig. Jasper Hartog is de beheerder van Bond Blog en denkt dat Skyfall zijn succes te danken heeft aan de mond-tot-mondreclame en goede recensies."Mensen horen dat het een goede film is en willen dan ook gaan. Je krijgt het gevoel dat je de film móet zien."

Het enorme aanbod aan artikelen rondom de film speelt volgens de fanatieke verzamelaar Van den Broek ook mee. "In de tijd dat ik begon met verzamelen was er bijna niets te krijgen rondom de film. Je verzamelde de muziek, films en boeken. Daar hield het bij op. Tegenwoordig moet je een dikke portemonnee hebben om alles te kunnen kopen."

Hij vindt het verhaal ook goed in elkaar zitten. De film bevat van het begin tot het einde een flinke dosis spanning en humor. Dat laatste is belangrijk volgens hem omdat dat hetgeen is waar critici over vielen bij de vorige films waarin Daniel Craig in de huid kroop van agent 007.



Hartog vindt dat het verhaal er minder toe doet bij de Bond-films. "De mensen weten al wat ze kunnen verwachten. Namelijk mooie vrouwen, tropische locaties en veel actie.” Hij vindt dat Craig vooral, ondanks zijn goede acteerprestaties, kan steunen op het succes van de Bond-films van de afgelopen jaren. “Alle James Bond-films draaien goed in Nederland. Wij zijn kennelijk een land dat graag naar James Bond kijkt. De film en acteurs leunen dus op de tweeëntwintig vorige films en het 50-jarig succes."

De muziek speelt ook een grote rol in het succes. "Ik heb het dan niet alleen over de titelsong van Adele maar over alle muziek in de film. Want als je goed gaat luisteren naar de tekst van de titelsong slaat die helemaal nergens op", aldus Van den Broek.

Niet alleen maar lof


Recensent van filmpjekijken.com, Bart de Bruijn, schreef een recensie over de film. Hij is minder lyrisch dan de rest van de wereld. "Er is een paar jaar geen Bond-film uitgekomen, dan verwacht je er een hoop van. Die verwachtingen zijn voor mij niet uitgekomen."

Volgens De Bruijn ligt dit vooral aan het magere verhaal. De film blijft wat vlak. De Bruijn vindt het lijken alsof de makers geen keuzes hebben durven maken. Er is niet echt een pakkende kern in de film. Doordat het scenario niet pakkend is komt Daniel Craig ook niet tot zijn recht in de film. Dit ondanks zijn goede acteerprestaties. Voor de recensent hadden er meer technische snufjes in gemogen en had de Bond-girl Severine langer in de film mogen zitten. Ze heeft volgens hem één van de kleinste rollen die een Bond-girl ooit gehad heeft.


It's Bond, James Bond


Iedere keer weten de stunts van agent 007 volle zalen te trekken. James Bond is eigenlijk een soort formule. Er is telkens een 'bad guy' die de wereld wilt veroveren. Daarnaast heb je twee types Bond-girls. De slechte die halverwege de film dood gaat en de goede die Bond helpt bij zijn missie. Ook wordt in iedere film een actueel thema verwerkt. Als voorbeeld noemt Van den Broek Tomorrow Never Dies. Deze film gaat over een mediamagnaat en is volgens hem gebaseerd op Rupert Murdoch. Hij beheerde de in 2011 opgeheven krant News of The World.


Skyfall gaat over hacken van overheidsinformatie. Dit naar aanleiding van het WikiLeaks-schandaal. Daarnaast is de kracht van James Bond dat hij zich telkens weet te vernieuwen. Dit gebeurt vooral met de gadgets en de acteurs. Iedereen is opgegroeid met James Bond. Daardoor is de filmheld een soort traditie geworden die nog jaren van generatie op generatie overgegeven zal worden.

En actie!


Een Bond-film is geen Bond-film zonder actiescènes. Skyfall bevat genoeg actie. Volgens filmwetenschapster Patricia Pisters is dit een slimme keuze van de makers. De kijker krijgt zo energie van de film. Filmtechnisch vindt Pisters de mise en scène, het gebruik van decor en licht, in de film interessant. Ze heeft het dan voornamelijk over de tegenstelling tussen Shanghai en Scotland. "De scènes in Shanghai zijn erg overweldigend, met al dat licht en alle kleuren. Daar tegenover staat het lege in Scotland met de uitgestrekte vlaktes. Dit enorme verschil valt erg op."


Als je dieper op de film ingaat zie je dat er twee lagen zijn. De eerste laag is de familiegeschiedenis van Bond die aan bod komt. Dit is voor het eerst. De tweede laag is de knipoog naar de algemene filmgeschiedenis. "Het hele weghalen van Bond bij zijn ouders doet me denken aan de film Citizen Kane van de regisseur Orson Welles." James Bond is volgens de wetenschapster erg Amerikaans ondanks dat het een Britse film is. Skyfall is een voorbeeld van een typische Hollywood-film waarbij de hoofdpersonage alles wint. Dit werkt erg goed bij het publiek.

Er is dus een aantal punten waardoor Skyfall een groot succes is geworden. Als de makers de agent steeds weer weten te vernieuwen en verbeteren is de houdbaarheidsdatum van James Bond nog lang niet in zicht.

Geen opmerkingen: